EP1227 Nutritional interventions to improve clinical outcomes in ovarian cancer: a systematic review of randomized controlled trials. (1st November 2019)
- Record Type:
- Journal Article
- Title:
- EP1227 Nutritional interventions to improve clinical outcomes in ovarian cancer: a systematic review of randomized controlled trials. (1st November 2019)
- Main Title:
- EP1227 Nutritional interventions to improve clinical outcomes in ovarian cancer: a systematic review of randomized controlled trials
- Authors:
- Marchetti, C
Mele, MC
Rinninella, E
Cintoni, M
Raoul, P
Scaletta, G
Gasbarrini, A
Scambia, G
Fagotti, A - Abstract:
- Abstract : Introduction/Background: Among all gynaecological neoplasms, ovarian cancer has the highest rate of disease-related malnutrition, representing an important risk factor of postoperative mortality and morbidity. Hence, the importance of finding effective nutritional interventions is crucial to improveovarian cancer patient's well-being and survival. Methodology: This systematic review of randomized controlled trials (RCTs) aims at assessing the effects of nutritional interventions on clinical outcomes such as overall survival, progression-free survival, length of hospital stay (LOS), complications following surgery and/or chemotherapy in ovarian cancer patients. Methods: Three electronic bibliographic databases — MEDLINE, Web of Science and Cochrane Central Register of Controlled Trials - were used to conduct a systematic literature search based on fixed inclusion and exclusion criteria, until December 2018. Results: A total of 14 studies were identified. Several early postoperative feeding interventions studies (n=8) were retrieved mainly demonstrating a reduction in LOS and an ameliorated intestinal recovery after surgery. Moreover, innovative nutritional approaches such as chewing gum intervention (n=1), coffee consumption (n=1), ketogenic diet intervention (n=2) or fruit and vegetable juice concentrate supplementation diet (n=1) and short-term fasting (n=1) have been shown as valid and well-tolerated nutritional strategies improving postoperative care.Abstract : Introduction/Background: Among all gynaecological neoplasms, ovarian cancer has the highest rate of disease-related malnutrition, representing an important risk factor of postoperative mortality and morbidity. Hence, the importance of finding effective nutritional interventions is crucial to improveovarian cancer patient's well-being and survival. Methodology: This systematic review of randomized controlled trials (RCTs) aims at assessing the effects of nutritional interventions on clinical outcomes such as overall survival, progression-free survival, length of hospital stay (LOS), complications following surgery and/or chemotherapy in ovarian cancer patients. Methods: Three electronic bibliographic databases — MEDLINE, Web of Science and Cochrane Central Register of Controlled Trials - were used to conduct a systematic literature search based on fixed inclusion and exclusion criteria, until December 2018. Results: A total of 14 studies were identified. Several early postoperative feeding interventions studies (n=8) were retrieved mainly demonstrating a reduction in LOS and an ameliorated intestinal recovery after surgery. Moreover, innovative nutritional approaches such as chewing gum intervention (n=1), coffee consumption (n=1), ketogenic diet intervention (n=2) or fruit and vegetable juice concentrate supplementation diet (n=1) and short-term fasting (n=1) have been shown as valid and well-tolerated nutritional strategies improving postoperative care. Conclusion despite an acceptable number of prospective trials, there is still a lack of homogeneous and robust endpoints. In particular, there is an urgent need ofRCTs evaluating overall survival and progression-free survival during ovarian oncology treatments. Further high-quality studies are warranted, especially prospective study and large RCTs, with more homogeneous types of intervention and clinical outcomes, including a more specific sampling of ovarian cancer women, to identify appropriate and effective nutritional strategies for this cancer at high risk of malnutrition. Disclosure: Nothing to disclose. … (more)
- Is Part Of:
- International journal of gynecological cancer. Volume 29(2019)Supplement 4
- Journal:
- International journal of gynecological cancer
- Issue:
- Volume 29(2019)Supplement 4
- Issue Display:
- Volume 29, Issue 4 (2019)
- Year:
- 2019
- Volume:
- 29
- Issue:
- 4
- Issue Sort Value:
- 2019-0029-0004-0000
- Page Start:
- A51
- Page End:
- A51
- Publication Date:
- 2019-11-01
- Subjects:
- Generative organs, Female -- Cancer -- Periodicals
616.99465 - Journal URLs:
- http://journals.lww.com/ijgc/pages/default.aspx ↗
http://www3.interscience.wiley.com/journal/118544021/toc ↗
https://ijgc.bmj.com/ ↗
http://journals.lww.com ↗ - DOI:
- 10.1136/ijgc-2019-ESGO.61 ↗
- Languages:
- English
- ISSNs:
- 1048-891X
- Deposit Type:
- Legaldeposit
- View Content:
- Available online (eLD content is only available in our Reading Rooms) ↗
- Physical Locations:
- British Library DSC - 4542.273500
British Library DSC - BLDSS-3PM
British Library HMNTS - ELD Digital store - Ingest File:
- 19766.xml