A J-shaped association between soy food intake and depressive symptoms in Chinese adults. Issue 3 (June 2018)
- Record Type:
- Journal Article
- Title:
- A J-shaped association between soy food intake and depressive symptoms in Chinese adults. Issue 3 (June 2018)
- Main Title:
- A J-shaped association between soy food intake and depressive symptoms in Chinese adults
- Authors:
- Yu, Bin
Yu, Fei
Su, Qian
Zhang, Qing
Liu, Li
Meng, Ge
Wu, Hongmei
Xia, Yang
Bao, Xue
Shi, Hongbin
Gu, Yeqing
Fang, Liyun
Yang, Huijun
Sun, Shaomei
Wang, Xing
Zhou, Ming
Jia, Qiyu
Guo, Qi
Liu, Huijun
Song, Kun
Niu, Kaijun - Abstract:
- Summary: Background & aims: Soy food has been proven to have multiple positive effects on human health, however, no study has yet investigated the association between habitual intake of soy food and depressive symptoms in general population. The objective of this study was to examine this association. Methods: In a cross-sectional analysis, we studied a sample of 13, 760 adults (mean age 43.5 years) in Tianjin, China. The Self-Rating Depression Scale (SDS) was used to assess depressive symptoms, with four cut-off points (SDS ≥40, 45, 48 or 50) indicating increased level of depressive symptoms. Food Frequency Questionnaire (FFQ) was used to assess dietary intake. Results: In the total population, the prevalence of increased depressive symptoms was 7.2% (SDS ≥50). Comparing to the group with lowest intake frequency of soy food (<once/week), the fully adjusted odds ratios (95% confidence intervals) of depressive symptoms were 0.80 (0.67, 0.95) for 1–3 times/week, 0.69 (0.55, 0.86) for 4–7 times/week, and 1.85 (1.21, 2.80) for ≥twice/day. Associations remained when other cut-off points (SDS ≥40, 45 or 48) were used as a definition of increased depressive symptoms. Conclusion: Findings from this study suggested a J-shaped association between intake frequency of soy food and incidence of depressive symptoms among adults. For the first time, the study provides evidence that light-to-moderate intake of soy food may reduce the incidence of depressive symptoms, while relatively highSummary: Background & aims: Soy food has been proven to have multiple positive effects on human health, however, no study has yet investigated the association between habitual intake of soy food and depressive symptoms in general population. The objective of this study was to examine this association. Methods: In a cross-sectional analysis, we studied a sample of 13, 760 adults (mean age 43.5 years) in Tianjin, China. The Self-Rating Depression Scale (SDS) was used to assess depressive symptoms, with four cut-off points (SDS ≥40, 45, 48 or 50) indicating increased level of depressive symptoms. Food Frequency Questionnaire (FFQ) was used to assess dietary intake. Results: In the total population, the prevalence of increased depressive symptoms was 7.2% (SDS ≥50). Comparing to the group with lowest intake frequency of soy food (<once/week), the fully adjusted odds ratios (95% confidence intervals) of depressive symptoms were 0.80 (0.67, 0.95) for 1–3 times/week, 0.69 (0.55, 0.86) for 4–7 times/week, and 1.85 (1.21, 2.80) for ≥twice/day. Associations remained when other cut-off points (SDS ≥40, 45 or 48) were used as a definition of increased depressive symptoms. Conclusion: Findings from this study suggested a J-shaped association between intake frequency of soy food and incidence of depressive symptoms among adults. For the first time, the study provides evidence that light-to-moderate intake of soy food may reduce the incidence of depressive symptoms, while relatively high (≥twice/day) intake may generate the opposite effect. … (more)
- Is Part Of:
- Clinical nutrition. Volume 37:Issue 3(2018)
- Journal:
- Clinical nutrition
- Issue:
- Volume 37:Issue 3(2018)
- Issue Display:
- Volume 37, Issue 3 (2018)
- Year:
- 2018
- Volume:
- 37
- Issue:
- 3
- Issue Sort Value:
- 2018-0037-0003-0000
- Page Start:
- 1013
- Page End:
- 1018
- Publication Date:
- 2018-06
- Subjects:
- Soy food -- Isoflavones -- Depressive symptoms -- Cross-sectional study
Critically ill -- Nutrition -- Periodicals
Diet therapy -- Periodicals
Parenteral feeding -- Periodicals
Enteral feeding -- Periodicals
Enteral Nutrition -- Periodicals
Parenteral Nutrition -- Periodicals
Metabolism -- Periodicals
Diétothérapie -- Périodiques
Alimentation parentérale -- Périodiques
Alimentation entérale -- Périodiques
Nutrition -- Périodiques
Diet therapy
Enteral feeding
Nutrition
Parenteral feeding
Electronic journals
Periodicals
Electronic journals
615.854 - Journal URLs:
- http://www.sciencedirect.com/science/journal/02615614 ↗
http://www.elsevier.com/journals ↗ - DOI:
- 10.1016/j.clnu.2017.04.014 ↗
- Languages:
- English
- ISSNs:
- 0261-5614
- Deposit Type:
- Legaldeposit
- View Content:
- Available online (eLD content is only available in our Reading Rooms) ↗
- Physical Locations:
- British Library DSC - 3286.314500
British Library DSC - BLDSS-3PM
British Library STI - ELD Digital store - Ingest File:
- 12277.xml