Dietary habits during the 2 months following the Chernobyl accident and differentiated thyroid cancer risk in a population-based case–control study. (February 2018)
- Record Type:
- Journal Article
- Title:
- Dietary habits during the 2 months following the Chernobyl accident and differentiated thyroid cancer risk in a population-based case–control study. (February 2018)
- Main Title:
- Dietary habits during the 2 months following the Chernobyl accident and differentiated thyroid cancer risk in a population-based case–control study
- Authors:
- Xhaard, Constance
Rubino, Carole
Souchard, Vincent
Maillard, Stéphane
Ren, Yan
Borson-Chazot, Françoise
Sassolas, Geneviève
Schvartz, Claire
Colonna, Marc
Lacour, Brigitte
Woronoff, Anne Sophie
Velten, Michel
Marrer, Emilie
Bailly, Laurent
Mariné Barjoan, Eugènia
Schlumberger, Martin
Drozdovitch, Vladimir
Bouville, Andre
Orgiazzi, Jacques
Adjadj, Elisabeth
de Vathaire, Florent - Abstract:
- Highlights: We studied the impact of contaminated food ingestion after the Chernobyl accident in a case-control study on differentiated thyroid cancer risk. Food items were fresh milk, dairy products and leafy vegetable, the most contaminated food after the Chernobyl accident. No significant association between fresh dairy products or milk and differentiated thyroid cancer risk has been evidenced. However we find a slightly increased risk associated with leafy vegetable consumption. The present analysis lacks power for less contaminated areas. Abstract: Background: The Chernobyl nuclear power plant accident occurred in Ukraine on April 26th 1986. In France, the radioactive fallout and thyroid radiation doses were much lower than in highly contaminated areas. However, a number of risk projections have suggested that a small excess in differentiated thyroid cancer (DTC) might occur in eastern France due to this low-level fallout. In order to investigate this potential impact, a case–control study on DTC risk factors was started in 2005, focusing on cases who were less than 15 years old at the time of the Chernobyl accident. Here, we aim to evaluate the relationship between some specific reports of potentially contaminated food between April and June 1986 – in particular fresh dairy products and leafy vegetables – and DTC risk. Methods: After excluding subjects who were not born before the Chernobyl accident, the study included 747 cases of DTC matched with 815 controls. OddsHighlights: We studied the impact of contaminated food ingestion after the Chernobyl accident in a case-control study on differentiated thyroid cancer risk. Food items were fresh milk, dairy products and leafy vegetable, the most contaminated food after the Chernobyl accident. No significant association between fresh dairy products or milk and differentiated thyroid cancer risk has been evidenced. However we find a slightly increased risk associated with leafy vegetable consumption. The present analysis lacks power for less contaminated areas. Abstract: Background: The Chernobyl nuclear power plant accident occurred in Ukraine on April 26th 1986. In France, the radioactive fallout and thyroid radiation doses were much lower than in highly contaminated areas. However, a number of risk projections have suggested that a small excess in differentiated thyroid cancer (DTC) might occur in eastern France due to this low-level fallout. In order to investigate this potential impact, a case–control study on DTC risk factors was started in 2005, focusing on cases who were less than 15 years old at the time of the Chernobyl accident. Here, we aim to evaluate the relationship between some specific reports of potentially contaminated food between April and June 1986 – in particular fresh dairy products and leafy vegetables – and DTC risk. Methods: After excluding subjects who were not born before the Chernobyl accident, the study included 747 cases of DTC matched with 815 controls. Odds ratios were calculated using conditional logistic regression models and were reported for all participants, for women only, for papillary cancer only, and excluding microcarcinomas. Results: The DTC risk was slightly higher for participants who had consumed locally produced leafy vegetables. However, this association was not stronger in the more contaminated areas than in the others. Conversely, the reported consumption of fresh dairy products was not statistically associated with DTC risk. Conclusion: Because the increase in DTC risk associated with a higher consumption of locally produced vegetables was not more important in the most contaminated areas, our study lacked power to provide evidence for a strong association between consumption of potentially contaminated food and DTC risk. … (more)
- Is Part Of:
- Cancer epidemiology. Volume 52(2018:Feb.)
- Journal:
- Cancer epidemiology
- Issue:
- Volume 52(2018:Feb.)
- Issue Display:
- Volume 52 (2018)
- Year:
- 2018
- Volume:
- 52
- Issue Sort Value:
- 2018-0052-0000-0000
- Page Start:
- 142
- Page End:
- 147
- Publication Date:
- 2018-02
- Subjects:
- Differentiated thyroid carcinoma -- Case–control study -- Chernobyl fallout -- Contaminated food -- Leafy vegetables -- Dairy products
Cancer -- Epidemiology -- Periodicals
Cancer -- Prevention -- Periodicals
Cancer -- Diagnosis -- Periodicals
Carcinogenesis -- Periodicals
616.994005 - Journal URLs:
- http://www.sciencedirect.com/science/journal/18777821 ↗
http://www.elsevier.com/journals ↗ - DOI:
- 10.1016/j.canep.2017.12.015 ↗
- Languages:
- English
- ISSNs:
- 1877-7821
- Deposit Type:
- Legaldeposit
- View Content:
- Available online (eLD content is only available in our Reading Rooms) ↗
- Physical Locations:
- British Library DSC - 3046.477910
British Library DSC - BLDSS-3PM
British Library HMNTS - ELD Digital store - Ingest File:
- 5657.xml